Tekaka-Castle Hill-Wanaka

Goddag mina vanner!
Sist jag skrev trodde vi att vi hade tva natter kvar i Takaka, och sa blev det ocksa! En dag med klattring, dar jag ledktlattrade tva nya leder, SKITROLIGT, och en dag nar vi akte pa upptacksfard/roadtrip. Vi foljde kusten upp at vast, mot Colllingwood. Haftigast pa dagen var Farewell Spit, som ar en langsmal landbit som endast bestar av sanddynor, typ som Smogen (?). Valdrig haftigt iaf, och jattekul att leka pa! Och det var ganska hoga vagor den dagen som jag hade roligt i ett bra tag, fast med klader pa, vid strandkanten. Var lite for kallt for bad namligen.
Torsdag morgon efter att Emil gett sin Gorilla led ett sista forsok satte vi oss i bilen for att aka vidare mot Castle Hill. Mycket vackra slingrande bergsvagar. Vagrnara har aker ofta igenom sma stader/orter/byar, som nastan alla ser lika dana ut. En lang rak vag som ar kantad av sma affarer med fargglada displayer. Vi kom till en san har stad pavag till Castle Hill som var den odsligaste staden vi passerat hittils, vi gick ut bilen for kissepaus och snackshandlign. Hela staden osade skumt och kriminellt sa vi hoppade in i bilen ganska snabbt igen, haha.

Finast pa resan mot Castle Hill var helt klart nar vi passerade Arthurs Pass, hoga berg och djupa dalar! I omradet kan man aka skidor pa vintern (sommarn for oss) men av det ser man knappt nagra spar, inga synliga liftar eller nedfarter, men jag kan tanka mig att det ar valdigt lackert att aka skidor dar.

Castle Hill akte vi till for att bouldra, altlsa klattrng pa stenblock utan rep. Stallet ligger i princip i mitten av ingensans utan nagot hostel med hyffsat pris i narheten sa vi bestamde oss for att sova i bilen. Vi bodde pa en "campingplats" som hette Broken River som lag i skogen mellan tva berg med en fin liten rinnan back (bra diskback!). Vi sov i bilen har i tre natter och det gick faktiskt over forvantan, vi sov bra pa vara nedfallda saten trots att det var ganska kallt. Pa vagen ner hade vi inhandlat ett campingstove som vi lagade soppa och nudlar pa.
Mysigt!

Men nu maste jag beratta lite om klatterstallet, for det var helt fantastiskt! Massa fristaende block i olika form och storlek pa en grasslatt mellan massa hoga fina berg. KOmmer forhoppningsvis lite bilder snart. Klatteringen var hur kul som helst, fanns hur mycket som helst i olika svarighetsgrader. Forsta dagen hade vi stralande sol och varmt, vilket resulterade i en brand Emil och en bradn Matilda! Vi klattrade hari tva dagar och det var skitroligt! Fick ett rpojekt att jobba pa som jag klarade tillslut, j'ttekul! Det har stallet ar nog ett av det vackraste/haftigaste stallena jag varit pa nagonsin! Ett stalle jag definitivt kan tanka mig att komma tillbaka till!

Dag tre i Castle hill, alltsa igar sondag, vaknade vi upp till en mulen dag. Vi hade tankt ha detta som en vilodag fram klattringen eftersom musklerna var ganska trotta. Sa vi bestmade oss for att ga i en grotta i omradet. En jattegaftig grotta som var som en lang tunnel genom berget, med rinnande vatten langs marken. Mycket kallt vatten! Pa vissa stallen gick det sa hogt somt ill midjan. Man var sakert i grottan 20-25 min innan man kom ut pa andra sidan. RIktigk coolt!

Eftersom att det regnade bestamde vi oss for att aka vidare soderut, och nu befinner vi oss I Wanaka som ligger en vit norr om Queenstown. En valdrig vacker och mysig stad som ligger mellan hoga berg (hogsta pa 3333 meter tror jag) precis vid en sjo. Har kommer vi nog stanna nagra dagar, for vi har hittat ett mysigt hyffsat billigt hostel. Har tankt gora lite vandringar har och kajaka, eftersom det inte blev nagot i Takaka.

Vi har det i alla fall jattebra fortsatt. Nya Zeeland ar ett sa himla haftigt land som jag hoppas att alla far komma till nagon gang:D

Ska se om det gar att lagga upp ltie bilder nu!

Varandan pa hangdog!


Jag i ett trad pavag ut till Farewll Spit, vi gick dit nar det var hogvatten och tillbaka i lagvattnet, stoor skillnad!


Farewell Spit, perfekt lekstalle!


Emil leker!


Hur kul som helst att leka i vagorna!


Forsta natten i bilen!


Vi var ovan molnen forsta dagen! Hur soligt och fint som helst nar vi klattrande, molningt nere i Springfield dar vi hyrde Crash Pad


Castle hill!


Jag jobbar pa min projektled, som jag klarade andra dagen!:)


Sa otroligt vackert stalle!


Emil jobbar pa sin led!


I grottan!


Emil i grottan!


Nu ar internettiden slut! Puss pa er!

Kommentarer
Postat av: Morsing

Åååh så himla mysigt! Läskigt att vada runt i grottan. Osäker på om jag vågat faktiskt, haha! Men bouldringen såg hur nice ut som helst!

Jag måste verkligen komma igång med min klättring alltså... Och ta topprepskort!



Såg mysigt ut med bilen också, men kan tänka mig att det var kallt! Vad får ni betala för att hyra den så länge?

2010-03-22 @ 11:03:39
URL: http://tana.blogg.se/
Postat av: nilla

Tack för fina bilder och dagboken. Fint att du håller oss uppdaterade! Jag går in och googlar på platserna du skriver om. Hur fan kan Emil hålla sej fast med en hand? Bilderna du skickar är otroligt fina. Jag är med dej och Emil! Puss, kram, puss, kram! Mor

2010-03-23 @ 07:25:53
Postat av: Nilla Wigren Johansson

Å min Tildaälskling! Det glädjer mej oerhört att ni haft en så fin vistelse på Nya Zeeland! Hoppas det blir lika skönt för er i Thailand. Bad och sol låter fint. Är med dej och Emil var ni än är i världen, men nu längtar jag väldigans.

2010-04-07 @ 13:00:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0