Nepal!

Namaste! (hej pa nepalesiska, alla sager det hela tiden)

Nu ar vi alltsa i Nepal och har sa varit i drygt 1,5 veckor. Vi har hunnit med en hel del faktiskt!
Nar vi kom in till Kathmandu 1 maj mottes vi av massvis med rodkladda demonstranter, och dagen efter brot strejken som manga sakert har hort talas om ut, vilket innebar att ALLT i princip var stangt och inga bussar eller bilar fick kora sa vi fick flyga i ett litetlitet plan hit till Pokhara. Vi hade ju tankt vandra Annapurna Circut som ar en 14 dagars vandring som gar upp till 5400 meter, men pa grund av strejken var det svart att ta sig till Besi Sahar, som ar startstaden for den vandringen 65 km fran Pokhara. Jag var dessutom sjuk de forsta dagarna sa vi andrade vara planer. Istallet har vi alltsa vandrat upp till Annapurna Basecamp pa 4130 meter.  Vi borjade i tisdags forra veckan. Forsta dagen fick vi dessvarre vandra asfalt i 2 mil for att komma till den "riktiga" starten i Phedi, eftersom inga bussar eller bilar korde. Forsta dagen var en mycket mycket varm dag, vi svettades mangder! Frammat kvallen kom vi i alla fall fram till den lilla byn (?) Phedi dar vi sov pa en valdigt simpel Lodge. Nar vi vaknade nasta morgon osregnade det, men vi trotsade regnet och begav oss uppat. En tuff forstastigning i stentrappor, som vi senare under trekken fick se mycket av...:P

Vi vandrade i snitt 6 timmar om dagen tror jag, exlusive pauser, genom vackra landskap med sma byar och mycket odlingsterraser. Det gick valdigt mcyket upp och ner och i slutet av dagarna var i alla fall jag helt slut. Vi har sovit valdigt billigt pa enkla lodger langs vagen. Runt 20 kr har vi fatt betala per natt, sen har maten varit dyrare och dyrare ju hogre upp vi har kommit, vilket man forstar efetrsom allt maste baras dit da det inte finns nagra bilvagar. Efter 5 dagar nadde vi Annapurna Basecamp. Nar vi kom upp var allt total igendimmat, man sag max 100 meter framfor sig. Jag hade ganska mycket problem med hojden, hade grym huvudvark och madde illa. Men nagra supersnalla canadensare som vi traffat langs vagen gav mig nagra tabletter sa att det blev battre. Nar vi vaknade nasta morgon kom beloningen for allt slit, det var helt klart och solen var pavag upp:) Detta var den vackraste morgonen i mitt liv. Vi var omgivna av hoga snotackta berg, det hogsta pa 8091 meter. Helt underbart! Vi stannade och beundrade bergen i cirka 3 timmar innan vi begav oss nerat igen. Tillbakavagen var tuff den med, forsta dagen gick vi ner 2000 hojdmeter. En del traningsverk dagen efter kan jag ju saga:P Tungt att ga ner langs steniga stigar.

Tillbaka vagen tog 3 dagar, sa vandringen blev allt som allt 8 dagar vilket faktiskt var fullt tillrackligt. Det var rikgitk skont att satta sig i en taxi fran Naya Pool igar och aka pa slingriga vagar tillbaka till Pokhara, checka in pa ett ganska skabbigt hotell och ta en varm dusch och tvatta haret! Det har jag inte gjort pa 11 dagar, haha. Langsta tvattuppehallet i mitt liv tror jag.

De sista dagarna nu vet vi inte rikgtik vad vi ska hitta pa. Trodde ju inte att vi skulle ha nagon tid over sa vi har inte planerat nagot. Men nagon dag ska vi nog hyra cykel och nagon dag ska vi nog white water rafta!

Pa onsdag tar vi bussen till Kathmandu och flyger hem via bangkok pa torsdag. Vi landar pa arlanda klockan 7 pa fredag morgon, sen kommer jag till lund pa lordag (antagligen) for att ga pa karneval:)

Ska se om det gar att lagga upp lite bilder nu! Tar det i ett nytt inlagg ifall nagontin skulle skita sig..:P

KRAMAR


Kommentarer
Postat av: nilla

Ni två är ena kämpar! Vackra bilder! Hoppas jag får följa med er på nästa tur. I och för sig var det några år sedan men, jag har i alla fall bestigit Kebnekajse! Kanske jag har grundat dej med vandtingen melan Nikalokta och Kebnekajse när du var fem år Matilda? Jag längtar efter att få träffa er båda! Pussi!

2010-05-14 @ 11:07:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0